lørdag den 24. januar 2009

Varme, forvirring og air condition

Hej alle

Saa er jeg endeligt kommet til Bangkok / og noej hvor er her varmt! Klokken er lige nu 11 om formiddagen, og temperaturen er allerede et godt stykke paa den rigtige side af de 30 grader :-) (jeg haaber, I laegger maerke til den smiley, for det tog mig cirka 3 minutter at finde ud af hvordan jeg laver den paa det her underlige tastatur...)

Flyveturen herned gik uden problemer. Det skal dog siges, at det er lang tid til vente 9 timer i en lufthavn, hvor man er gaaet forbi sikkerhedstjekket til den praecise gate. Det betoed at jeg ventede alle 9 timer i en lille afkrog af lufthavnen i Munich, hvor der var mig selv, en lille restaurant og en politibetjent...

Da jeg kom ud af flyveren blev jeg ramt af en varme og fugtighed, der var overvaeldende. Det er utroligt saa stor forskel der er paa 30 grader alt efter om luftfugtigheden er normalt, eller som i dette tilfaelde unormal i europaeisk forstand. Derefter tog jeg en taxa ind til min lejlighed - troede jeg... Efter 30 minutters diskussion og forvirring sammen med nogle receptionister, fandt vi til sidst ud af, at der aabenbart er to lejlighedskomplekser i Sathorn-omraadet, der hedder Lumpini Place. En af receptionisterne ringede derefter det rigtige sted hen, saa han kunne tegne et praecist kort, som taxaen kunne koerer efter. Thaiere er venlige paa en helt uvant maade. Det hele bliver taget med et smil, og hvis de paa nogen som helst maade kan hjaelpe, goer de det med glaede -ogsaa selvom de i virkeligheden ikke kan hjaelpe :-)

Lejligheden er en virkelig laekker moebleret 1-vaerelses lejlighed paa 9. etage med stort koekken, teresse, kaempe seng, badekar, vaskemaskine og vigtigst af alt: air condition. Det er simpelthen et must at have aircon, hvilket der dog er alle steder - dog paa naer tuk-tuk'ene.

Efter at have sovet det vaerste jetlag vaaek, moedtes jeg med Elehah og Ida, der er to af de nuvaerende praktikanter. De viste mig kvarteret, de gode spisesteder, ambassaden og de gode lokale vaertshuse. Herefter gav de mig original thai-mad debut. Super laekker mad til 80 Bath (15 kroner) er priser, studerende kan forstaa... Efter dette tog vi paa Suan Lum Night Bazaar, der er et kaempe marked lige ved Lumpini Park. Hvis man kan li at shoppe, er dette et must at opleve. Det er efter sigende det naeststoerste marked i Bangkok. Det stoerste bliver kaldt JJ og har over 15.000 boder! Det er vist verdens stoerste...

I aften skal jeg til afskedsfest for Annelene og Ida, der begge rejser hjem til Danmark i naeste uge. Men inden skal jeg paa den store storcentertur. Jeg har nogle ting, som skal koebes til lejligheden, som jeg vil proeve at finde derhenne. Med en flaske vand og 40 bath til taxachaffoeren er jeg paa vej ud af den her internet-cafe.

Jeg haaber, I alle har det godt i kolde Danmark :-) Mit thailandske mobilnummer er +66 890707896. Adressen er jeg ikke helt sikker paa endnu, men den kommer paa et tidspunkt.

Varme hilsner Jakob

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Kære Jakob.
Dejligt at høre, at du er vel ankommet og nu er ved at akklimatisere dig i det fugtige klima på den anden side af jorden...i forhold til min position :-)
Jeg glæder mig til at se billeder og læse dine indlæg løbende.
Herhjemme holder vi lige nu fødselsdagsfest for Hannah med overnattende gæster/klassekammerater...
ellers står den jo på håndbold i tv i aften...
Kh
Knud Erik

Anonym sagde ...

Kære Jakob
Jeg har skrevet på din facebook - men ved ikke om den er tilgængelig for dig nu...
Godt høre at du har det godt og varmt!
Pas rigtig godt på dig selv - det vil mormor sikkert også sige!!
He er det lørag kl. 19.00 nu og Simon er lige kommet hjem..
Stor hilsen til dig fra os alle fem...
kh Mie

Anonym sagde ...

Hej Jabbe..
Uhm det lyder godt nok super lækkert! Gad godt det var mig, som var midt i varmen.. Har lige siddet klistret fast foran brændeovnen, fordi det for en gang skyld er aaalt for koldt herhjemme! Mor og far har prøvet at skrive til dig herinde.. Men.. Du ved jo, hvordan de er.. De kunne finde ud af det. Du må snart få lagt nogle billeder ind.. Glæder mig til at se, hvordan det hele ser ud!
Knus Signe

Anonym sagde ...

så prøver jeg efter dine anvisninger at skrive -
- det var hyggeligt at snakke med dig
Kærlig hilsen mor

Ghita sagde ...

Hej Jacob.
Jeg har nu tilmeldt mig som fast læser af din blog, for jeg synes det er så spændende. Sasia og Signe har jo fortalt lidt om det. Jeg håber du må få en rigtig god tur, og glæder mig til at læse om det.
Mange hilsner
Ghita