tirsdag den 27. januar 2009

Vaerre end Hanstholm Havn

Svaret på hvad der dækker sig bag overskriften kommer senere…

Siden sidst har jeg fået rigtigt mange nye indtryk af mit nye land. Det indtryk, der har sat sig bedst fat, er at thaiere generelt er et utroligt venligt og hjælpsomt folk. I lørdags var jeg til afskedsfest for Ida og Annelene på en dejlig bar, der hedder Rain Dog. Her var der 10-12 danskere, der bor i Bangkok, og vi kom til at snakke om thaiernes livssyn.

Det vigtigste for en buddhist er, at karmaen er god, og den bedst mulige måde at sikre dette er at være venlig, hjælpsom og overbærende for blandt andet dumme farang (vesterlændinge), der overhovedet ikke kan deres skikke… (Det gælder selvfølgelig ikke mig, der har forberedt mig grundigt – eller også har jeg ikke!). Et eksempel på dette er, at jeg var på restaurant i går og betalte 300 bath (troede jeg). I virkeligheden havde jeg betalt 1300 bath, hvilket svarer til cirka 200 kroner i stedet for 50 kroner. Herefter forlod jeg bordet og gik hen af gaden. Da tjeneren opdager, at jeg har taget fejl af sedlerne, løber hun efter mig over cirka 200 meter og giver mig de 900 bath tilbage. Dette var bestemt ikke sket i Danmark!

Som sagt var jeg til fest i lørdags. Det var super hyggeligt at møde de andre danskere, der bor hernede. Planen for søndagen var at stå tidligt op og tage ned i Lumpini Park, der er en grøn oase i midten af den støjende by. I kan se billeder fra parken til venstre. Da jeg vågnende søndag, havde jeg dog pådraget mig en hovedpine, hvilket udelukkende må skyldes en kombination af manglende salt, vand og søvn. Planen blev derfor droppet og søndagen gik i stedet med at sove den ud! Når en stor øl (633 ml.) koster 12 kroner på en bar, er det jo dømt til at ende med tømmermænd dagen efter.

I dag kom jeg til gengæld tidligt op, da planen var at tage i Chinatown fra morgenen af, før alle turister stod op og jeg kunne være alene med alle de kære kinesere. Planen lykkedes, men jeg havde ikke lige overvejet, at der var fiskemarked kl. 8. Nøj, hvor det stank! Fiskemelsfabrikken i Hanstholm er vand i forhold til en blanding af alle mulige gøglerfisk, tætte gader og 30 grader. Det var helt klart en oplevelse for alle sanser… Jeg har taget et par billeder fra Chinatown, som også kan ses ved at klikke på billederne til højre. I kan også finde dem på http:\\picasaweb.google.com/jakoberiksen. Der er dog ingen billeder fra fiskemarkedet, da jeg bare skulle igennem den gade ASAP…

Efter denne meget hede og tidlige oplevelse besluttede jeg mig for at belønne mig selv for min viljestyrke. Jeg har derfor lige været til min første – men absolut ikke den sidste - traditionelle thailandske massage. Det var en meget spændende oplevelse og her blev de kære thaiere igen sat på prøve overfor min manglende opmærksomhed på deres skikke. Jeg vadede således direkte ind med mine sko på, hvilket absolut ikke er god skik her! At de ikke kunne snakke engelsk hjalp ikke på forståelsen, men efter lidt pegen fingre (som heller ikke er god skik!) lykkedes det mig endeligt at finde ud af, at jeg skulle tage skoene af. 1½ times massage koster 60 kroner, hvor man både får te før og efter behandlingen. Virkeligt fedt… Min krop er godt gennemtæsket lige nu, men når nyrerne har renset blodet, regner jeg med at være som nyfødt.

I morgen kommer Sanne og Jens, der er de to andre praktikanter på ambassaden. Jeg vil smutte nu, da jeg lige skal hen på en restaurant og spise (til de sædvanlige cirka 20 kroner), inden jeg skal på aftenmarked i Patpong, hvor jeg håber at finde en lille billig DVD-afspiller.

Jeg håber, I alle har det godt hjemme i kolde Danmark. Temperaturen lige nu er cirka 32 grader, så der bliver drukket masser vand.

Kærlig hilsen
Jakob

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

kære jakob
dejligt at høre fra dig. her havde vi frost i morges, og nu grå himmel. så lidt varme og sol kunne vi godt bruge. i går fejrede vi hannah og lige nu nyder jeg at der kun er mig der er hjemme kh den gamle tante

Anonym sagde ...

Hej Jakob
Dejligt at du er kommet godt frem og nyder varmen. Jeg var i Hanstholm i mandags, og der er altså også en hæftig stank! Jeg mangler desværre lige en slutscene ved skilpaddejagten. Kommer den næste gang? Jeg har mistet mit job, så går i stærke overvejelser om at komme over til dig i nærmeste fremtid. Fortsættelse følger... Hilsen Kasper

Anonym sagde ...

Hej Jakob!

Vil du ikke nok være sød at invitere Kasper på besøg? Vi er hårdt ramt af finanskrisen herhjemme og derudover bliver han også ved med at tabe i Fifa - og det er altså temmelig hårdt at være pårørende i sådan en situation! HILFE!!

P.S. Vi har fået nyt Trivial-spil og du burde snarest komme hjem og være med.. Bare lige i weekenden! Har hørt at SAS har billige billetter? :)

P.P.S. Det ser fedt ud! :)