søndag den 8. februar 2009

Foerste uge paa arbejde

Hej alle.

Jeg beklager, at der er gaaet saa lang tid siden sidste indlaeg fra mig...

Det er folk, der har brokket sig over, at der mangler en slutning paa det episke drama, hvor skildpadderne og varanen dyster paa blod, sved og taarer... Som enhver anden historie ender den naturligvis lykkelig. varanen endte med at svoemme vaek, og alle skildpadderne kunne aande lettet op :-)

De tre musketerer (laes praktikanter) startede paa arbejdet i mandags, men vi fandt hurtigt ud af, at det nok ikke var den bedste dag at starte. Vores chef havde oplevet en personlig tragedie om loerdagen, hvorfor hun var ved at pakke sin lejlighed ned og flytte hjem til Danmark. Dette efterlod ambassaden i et stort kaos, da hun var chef for handelsafdelingen, hvor det var meningen, at to af de tre praktikanter skulle arbejde. Resultatet paa det hele er blevet, at vi alle tre har faaet nye hovedarbejdsomraader. Sanne skal arbejde meget med klima, Jens med at lukke Danida-projekter i Thailand og jeg er blevet tilkoblet Tomas, der er Burma-konsulent for ambassaden. Dette betyder, at mit hovedomraade blive at arbejde med Danida-projekter i Burma og andre ting der relaterer sig til Burma. Ud over dette skal vi alle tre loese diverse opgaver, vi faar - baade i handels- og den politiske afdeling.

I fredags fik jeg debut som diplomat - og hvilken oplevelse. UNHCR havde inviteret ambassaderne til et lille briefingsmoede om den aktuelle situation paa Rohingya-problemet og kaldet baadflygtninge-problematikken. Jeg skulle repraesentere Danmark og havde egentligt forventet, at de andre lande vil sende ansatte med nogenlunde samme status som mig. Det var dog ikke tilfaeldet, eftersom hovedparten af de 20 deltagere var ambassadoerer, chefer for de politiske afdelinger osv. Det var dog en helt vildt spaendende oplevelse. Min plads rundt om det store bord var bagved det danske skilt og flag - jeg foelte mig virkelig som en repraesentant for Danmark :-)

Paa ikke-arbejdsfronten gaar det ogsaa strygende. Vi tre praktikanter har meget at goere med Charlotte, der er praktikant paa det skandinaviske magasin Scand media. I naeste weekend er planen, at vi alle fire tager paa en lille weekendtur til oen Koh Samat for at slikke lidt sol og komme lidt vaek fra Bangkok. Og over dette moedes vi tit med andre dansker, der arbejder hernede. Blandt andet var vi i byen med 10-15 danskere og thaier i fredags, hvilket gjorde, at jeg ikke formaaede noget som helst i gaar... Saadan kan det jo gaa :-)

Jeg maa hellere smutte nu. Jeg vil en tur i Lumpini Park og laese lidt, inden planen er at tage hen paa Jysk Rejsebureau og moede de danskere, der er ansat der.

Mange tak for de hilsner, der tikker ind. Det er dejligt at hoere fra jer.

KH Jakob

Ingen kommentarer: